czwartek, 26 grudnia 2013

Świąteczny Piernik





Witam po tak długiej nieobecności i w tych świątecznych okolicznościach:) Ostatnio zaniedbałam trochę moją stronę ale mam nadzieje,że już  się to nie powtórzy i będę systematyczna.Chciałabym zaproponować jeden z lepszych pierników jaki jadłam kiedykolwiek.Uważam , że doskonale się sprawdzi na świątecznym stole , nie tylko pod względem wizualnym ale i smakowym ;) Wesołych Świąt !

Ciasto:
~ 150 g masła
~ 1 szklanka cukru brązowego
~ 3 łyżki miodu
~ 2 łyżki powideł śliwkowych
~ 4 łyżeczki przyprawy korzennej
~ 2 łyżeczki cynamonu
~ 2 łyżki kakao
~ 2 łyżeczki sody oczyszczonej
~ 250 ml mleka
~ 2 jajka
~ 300 g mąki pszennej

Polewa:
~ 0,5 szklanki śmietany kremówki
~ 100 g czekolady mlecznej
~ 1 łyżka kakao

Do przełożenia ciasta użyłam powideł śliwkowych lecz nie jest to konieczne .


Przygotować foremkę o wymiarach 12x30 cm - wysmarować masłem i posypać bułką tartą.Rozgrzać piekarnik do 180'C przez 15 minut.
W większym garnku rozpuścić masło i powoli dosypywać cukier- ciągle mieszając łyżką.Dodać miód,powidła,przyprawę korzenną,cynamon i kakao.Wymieszać wszystko , utrzymując wciąż na małym ogniu . Po minucie odstawić garnek z ognia, odczekać krótką chwilę i dodać sodę,mleko i roztrzepane jajka.Całość dokładnie połączyć - masa się spieni. Cały czas mieszając dodawać powoli mąkę,tak żeby nie powstały grudki.Powstała masa może być  dość rzadka. Przelać do foremki i wstawić do piekarnika na 180'C na 50-60 minut.Piec do "suchego patyczka".

Po wystudzeniu piernika można przekroić ciasto i przełożyć powidłami.

Polewa: w małym garnku zagotować kremówkę, odstawić z ognia , dodać kakao i wymieszać do rozpuszczenia.Z kolei dodać połamaną czekoladę i mieszać aż do połączenia składników. Ostudzić i oblać ciasto.


8 komentarzy:

  1. piernik musi być na święta, mniam! :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście , że tak :) smak i zapach piernika jest niepowtarzalny :)

      Usuń
  2. uwielbiam świąteczny piernik. świetny przepis, zapisuję!
    bardzo sympatyczny blog :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Upiekłam na Święta piernik wg tego przepisu, z taką różnicą, że użyłam mąki razowej i ksylitolu zamiast cukru. Do przełożenia ciasta użyłam dżemu 100% porzeczkowego z Łowicza (jest dość gęsty). Piernik wyszedł naprawdę pyszny i do tego dietetyczny :) Dziękuję za przepis i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń